donderdag, januari 04, 2007

Terug!


Na een hele tijd niks bijzonders meegemaakt te hebben, dus ook niks leuks op de site kunnen schrijven, heb ik vandaag mijn eerste vlucht in een TB20 trinidad gemaakt! Zoals degene die goed opletten misschien al opgemerkt hebben, is dit een Nederlands vliegtuig (kleuren van de NLS). Dat brengt ook met zich mee dat "ie" weer wat ouder is. De Portugese TB20 heeft namelijk 2 GPSsen, deze geen. De registratie is nu trouwens wel Portugees. Hier staat ie nog als PH-SXA, maar ik heb 'm gevlogen als CS-DEU.

Toch weer een hele ervaring. Procedures zijn weer iets anders, snelheden zijn anders, er zit een intrekbaar landingsgestel in en de flaps hebben een grotere uitslag dan in de TB200 (TB200: 25 en TB20: 40 graden!).
Vandaag was eigenlijk een beetje een introductievluchtje. We hebben een paar "steepturns" gemaakt. Een aantal approach to stalls en een full stall. Om het area-werk even af te sluiten hebben we ook nog 2 forced landings geoefend. Daarna terug gegaan naar Evora en daar nog 5 landingen gemaakt. Waaronder 3 normale, 1 flapless (zonder flaps dus) en 1 shortfield (waar je langzamer aankomt en zo kort mogelijk probeert te landen). Landingen is wel echt weer wennen! Alhoewel het gelukkig niet helemaal nieuw is! Het is weer net iets anders. Het ziet er weer net anders uit en voelt allemaal weer net wat anders. Ik moet wel zeggen, wel leuk anders! Morgen vlieg ik niet meer, maar doe ik nog een sim-uurtje (waarin ik zo'n 5 uur op men klasgenoten voorloop!).

Geen opmerkingen: