maandag, mei 19, 2008

Korte update!

Na een tijdje weer even een kleine update! Zit nu in STN (oftewel Londen Stansted) Ligt ten noordoosten van Londen en is een van de grootste "hub's" van Ryanair. Na daar nu al 2 shifts gedraaid te hebben (een vroeg en een laat) begin ik een beetje in het ritme weer te komen. Het is natuurlijk even wennen om elke keer nadat je 5 dagen gewerkt hebt, weer met het vliegtuig en trein naar huis te moeten. Beetje lastig af en toe maar voorderest wel goed te doen. Het is allemaal even wennen hoe het daar allemaal gaat, maar ik kom er wel in denk ik. Vooral de operatie daar op het vliegveld is een stuk anders dan in Charleroi. De procedures om alles voor elkaar te krijgen zijn weer net anders en het is 's ochtends zeg maar gewoon een chaos in de crewroom. Alhoewel dat ook wel wat heeft. Tenminste als je zelf genoeg tijd hebt. Als je zelf namelijk niet genoeg tijd hebt dan ben je zelf ook onderdeel van die hele chaos (helaas al een aantal keer gebeurd!). Vooral op je ochtenddiensten moet je toch zeker anderhalf uur vantevoren aanwezig zijn. In Charleroi was ik al blij als ik er een uur vantevoren aanwezig was! Ik deed dan in 20 min men voorbereiding en stond na 25 min volledig klaar als de captain binnenkwam. Dan bespraken we even het weer en de vluchtinformatie en dan gingen we richting de kist.
Hier is het helaas ietsje minder relax aangezien je hier al een 10 min bezig ben om een computer te zoeken die het doet (als ze het al doen!) en daarna ook nog eens een printer moet vinden die fatsoenlijk print! Maar al bij al is het wel een ultieme ervaring om allemaal eens mee te maken. Ik zal hieronder even snel wat fotootjes zetten die ik tijdens de verschillende vluchten heb gemaakt. Een aantal daarvan zijn misschien onduidelijk dus daarbij even een uitleg. Dit is namelijk ST. Elmo's Fire. Oftewel statische ontlading op het vliegtuig. In dit geval zelfs op de voorruit. Het lijkt dus inderdaad op bliksem maar het zijn gewoon vonken die van het ene naar het andere punt springen. Dit word veroorzaakt door de wrijving die het vliegtuig maakt met de lucht om zich heen. Ditmaal een wolk.



DRUKDRUKDRUK...Standstill airport!

1 opmerking:

Maria zei

Hallo Peter,
Indrukwekkend, dat St. Elmo's Fire!
Is dat ook gevaarlijk?? Ik meen me iets te herinneren over een uitzending van Discovery....
Hmmm, die drukte in de crewroom lijkt me verre van ideaal, maar zo te lezen heb je er niet al teveel 'last' van.
Goede reizen gewenst!
Groetjes, Maria
(van www.bloggen.be/verhalenvaneenzeemansvrouw )