donderdag, november 09, 2006

Cascais, eindelijk dan!

Eindelijk na 3 weken wachten mocht ik samen met instructeur mijn eerste tripje naar een gecontroleerd vliegveld maken! Deze trip wordt over het algemeen naar 2 vliegvelden gemaakt. Badajos (Spanje) en Cascais (Portugal). Mijn instructeur had, ondanks dat hij zelf Spaans is, voor Cascais gekozen. Dus op naar Cascais! Iemand die ik in dit verhaaltje ook even moet noemen is Frank. Dis is namelijk met mij meegaan (op de achterbank). Hij was zelf al in Cascais geweest, maar het leek hem leuk om mee te gaan om te zien hoe ik het deed! Daarbij kon hij ook makkelijk foto's maken, want hij hoefde namelijk niet op te letten (vliegen, navigeren en radio). Dus, volgende foto's zijn gemaakt door Frank. Opmerkingen en aanmerkingen kunnen jullie bij hem kwijt!


Eindelijk zag ik t vliegveld van Evora weer eens uit de lucht! Eerste wat mij, en misschien jullie ook wel, opviel is hoe groen het wel niet is. Als je even terugdenkt aan de foto's die ik in de zomer gemaakt heb, is dit toch wel een stuk mooier! Daarbij een nadeel: Het ziet er allemaal weer helemaal anders uit!!! Dus het was wel weer even wennen. Vroeger was het nog als je ergens naar een punt vloog: Het is dat grijze stipje tussen al dat gele. Nu is het meer: Tsja, t zou ergens daar tussen die groene bomen, velden en struiken moeten liggen. Even wennen dus, maar t navigeren zelf ging goed!














Evora city! Mooi weer hè:)!














Hoe verder we westelijker kwamen, hoe meer bewolking er kwam. Niet boven ons, maar op dezelfde hoogte! Op een gegeven moment was het echt om de wolken heen draaien.














Tot t echt te erg werd en t opeens helemaal grijs om ons heen werd! Ik nog aan mijn instructeur vragen: ,,Moeten we niet wat lager vliegen?", maar dat leek hem niet nodig. Dus al door de wolken vliegend hebben we onze weg vervolgd.














Een voordeel aan die wolken: T levert mooie plaatjes op!




























Mooi gezicht die blauwe lucht, witte wolken en mij in de cockpit;)!














Clouds all around us!!!












































































De kust is in zicht! Nog steeds erg bewolkt, maar t navigeren gaat nu al makkelijker! Vooral omdat ik nu in "controlled airspace"zit, wat wil zeggen dat een controller mij op een schermpje ziet en mij dus ook weg van ander verkeer houdt. Op dit moment moest ik van de controller heading 260 vliegen












































Mooi kustplaatje richting het zuiden. Op een van die stranden zijn wij geweest!



















Een grote stad: namelijk Setubal. Eerste punt van de route die wij in dit gecontroleerd luchtruim gingen vliegen. Dit stukje luchtruim is namelijk bedoelt om de aanvliegende en wegvliegende vliegtuigen van Lissabon de ruimte te geven. Er is daarom een speciale route gespecificeerd die je als "klein" vliegtuig moet vliegen. Deze route, Tunnel Leste genaamd, moesten wij volgen














Plaatjes van de haven van Setubal.














Droogdok



















Nog flinke jongens die daar in de haven liggen hoor!














Dit is een plaatje waar we naar toe vlogen. Dit is de linkervleugel. Aan de andere kant ligt Setubal en we vliegen nu noordelijk. Controller had net tegen ons gezegd: Resume own navigation. Wat neerkomt: Zoek t zelf maar uit;). Dus moesten wij weer naar Tunnel Leste.















Mooie kust:). T blijft een mooi gezicht zo uit de lucht!














En toen opeens, raad t maar, goed zo: Lissabon! Die grote (rooie) brug is natuurlijk een makkelijk herkenningspunt.














De ingang van de haven van Lissabon














In t begin van de haven van Lissabon lag een een vliegveld genaamd: Cascais. Dit is ook de landingsbaan(boot) waar we geland zijn. Haha heel leuk....euhm......nouja dit is natuurlijk gewoon een vliegdekschip, die in de haven van Lissabon lag. Ik had nog even aan mijn instructeur voorgesteld om der te landen maar hij begreep t niet helemaal. Volgend gesprek is tot op t woord na correct:

Ik: ,,Shall we land on the aircraftcarrier?"
Instr: ,,Huh, what?"
Ik: ,,The aircraftcarrier, on the right, shall we land on it?"
Instr: ,,What do you mean?"
Ik: Maak een bocht naar rechts richting t vliegdekschip
Instr: ,,OHHH, NONONO man, we can't land there
Ik: ,,hehe" en weer terug naar originele koers gestuurd.

































Op het dek was het ook propje vol dus we hadden er niet echt kunnen landen!




















































Nog wat foto's van Lissabon




























En toen waren we zomaar op Cascais. Landing verliep soepeltjes! Was zelfs lekker zacht (zelfs Frank stond te kijken!).














Mijn instructeur duwt t vliegtuig even terug, want we moesten tussen 2 andere vliegtuigen parkeren en ons vliegtuig had geen achteruit. Misschien een idee voor vliegtuig bouwers;)!














De baan van Cascais. Flink stuk langer en breder dan in Evora. Leverde in t begin wel een beetje gezichtsbedrog op!














Foto van t onderstel van t vliegtuig. Weet niet precies waarom. Moeten jullie voor bij Frank zijn!














Na lekker wat gedronken te hebben en t NAVLOG gestempeld te hebben, rustig terug naar t vliegtuig gelopen. Natuurlijk nog even samen met de instructeur op de foto. Wel makkelijk dat Frank der was. Kon ie tenminste nog fotograferen!














Wat ben ik hier nou aant doen! Tsja....juist ja, even het olie pijl checken. Voor elke vlucht check je t hele vliegtuig (Walkaround). Waarbij je checkt of alles derop zit en wat erop zit er ook goed op zit. Nu hadden we er 15 minuten geleden mee gevlogen. Dus checkte ik alleen even de brandstof en het oliepijl. Beide waren nog ruim binnen de limieten! Dus we konden verder.














Voordat we hier aankwamen nog een aantal problemen! We mochten namelijk niet weg van Cascais. Zij hadden ons flightplan nog niet. Gesprek ging als volgt:
Ik: Cascais ground, Diana 221 in front of tower, request start up
Cascais ground: Euh, Diana 221 we don't have any flightplan information, call me back in 5 minutes.
ik: pfffff....Roger.

5 min later:
Ik: Cascais ground, Diana 221 in front of tower, request start up
Cascais ground: Diana 221 we still don't have any flightplan information please contact your operations frequenty to ask them to send a flightplan. After that call me back.

Mijn instructeur en ik dus vrij pissig. Hij uitgestapt en naar de toren gelopen met een kopie van t flightplan (9 van de 10 keer heb je die niet nodig, maar goed dat ik die nu wel bij me had). Op hetzelfde moment komen ze in de toren van Cascais er ook achter dat ze ons flightplan wel hebben en beginnen ze als een gek naar ons te zwaaien. Maar ik had zoiets: De instructeur is er nog niet dus nu wachten jullie ook maar even! Ik heb er dus geen verdere aandacht aan besteed. Daarna kwam mijn instructeur terug met de mededeling dat ze ons flightplan wel hadden en dat we weg konden. Dus na de call, Cascais ground, Diana 221 in front of tower, request start up, voor de 3de keer gemaakt te hebben kregen we eindelijk te horen: Start up approved. Eindelijk konden we gaan.

Daarna getaxied naar de baan. Waar we, na toestemming, op mochten draaien. Na te horen: Cleared take-off runway one-seven., konden we eindelijk weer gas geven!














Op het eerste gezicht zou je zeggen: Alweer wolken? Maar als je goed kijkt zie je ergens in t midden een vliegtuig. Namelijk een Lufthansa vliegtuig die zijn nadering aan het doen was op Lissabon. Toch leuk als je dan over de radio hoort: Lufthansa 19 kilo, established ILS. Het Duitse accent moet je er even zelf bij bedenken;)!














Weer boven Setubal. Ondertussen was er ook nog een KLM vliegtuig langsgekomen, die blijkbaar de controller gek wou maken. Hij vroeg namelijk of de controller hem naar t vliegdekschip kon "vectoren" oftewel leiden, zodat ie daar kon landen. De controller snapte m niet helemaal, maar Frank en ik lagen in een deuk in t vliegtuig!














Nog een paar mooie afscheidsfoto's. Mooi die kust en die wolken!



















Nog een keer mooie wolken














En toen lieten we de mooie kust weer achter ons. Het was weer gezellig en tot volgende keer! Nu de weg terug naar Evora vinden!

































En zo opeens ben je weer thuis! Zo snel gaat dat in zo'n vliegtuigje. Mooi groen alles (inclusief zwembad, wat al een tijdje niet meer is schoongemaakt;))!














Overhead the field, descending to circuit altitude. Hierna een glide in gemaakt.














All right reserved to the photographer! Frank was gezellig;). Zaterdag samen 300 NM. Zin in;)

Geen opmerkingen: