woensdag, november 22, 2006

Don't Trust Your Feelings!

Sinds afgelopen maandag mijn eerste BIF-uurtjes gemaakt. Deze BIF uren (Basic Instrument Flying) introduceren het IFR-vliegen (Instrument Flight Rules). Zoals de naam al suggereert, vlieg je alleen maar op instrumenten. Zonder naar buiten te kijken moet je door middel van instrumenten, bakens en afstanden + timing je positie bepalen en naar bepaalde punten navigeren.

Om het IFR te simuleren krijg je een soort van bril op waardoor je alleen maar je instrumenten kan zien en niet naar buiten kan kijken.

Ik ben nu voor de eerste keer blij met het "slechte" weer. Omdat er nu wat wolken hangen kan je een beetje echt IFR naspelen. Zodra je in een wolk vliegt zie je niet veel meer dan de punten van je vleugels en de punt van het vliegtuig. Dat geeft toch echt een beetje het gevoel van IFR vliegen.

Nadeel van IFR vliegen is dat het een paar vervelende zij-effecten geeft. Een van de belangrijkste daarvan wordt in piloten termen "leans" genoemd. Dit wil zeggen dat je het gevoel hebt dat je bijvoorbeeld in een bocht zit terwijl je gewoon rechtdoor vliegt. Je ogen kunnen namelijk niet conformeren dat je recht vliegt (je ziet geen horizon in een wolk). Je evenwichtsorganen zijn dan nog in de veronderstelling dat je en in bocht vliegt. Dit geeft het gevoel dat je scheef hangt terwijl je eigenlijk gewoon rechtuit vliegt.
Zeker na een hele tijd VFR vliegen is dit heel erg wennen. Als je denkt dat je in een bocht zit en je gaat daarvoor corrigeren kom je er achter, door op je instrumenten te kijken, dat je eigenlijk in een bocht naar de andere kant hangt. Terwijl je dan juist voor je gevoel recht vliegt. Het is een beetje te vergelijken met als je in de auto zit en recht door rijdt en je het gevoel hebt dat je in een bocht zit. Dit komt natuurlijk niet voor want je kan altijd voor je kijken in een auto (of je hebt een glaasje teveel op;))!
Waar je dus op moet concentreren is dat je je instrumenten vertrouwt in plaats van je gevoel! Daarom proberen ze er bij mij nu in te rammen:

Don't Trust Your Feeling, Trust Your Instruments!

Het schiet nu gelukkig wel een beetje op met de uurtjes. Heb in 3 dagen nu een dikke 4 uur gevlogen! Zit nu op 74 uur en 25 minuten. Ik moet nog 10 uur en 35 minuten voordat ik naar het volgende vliegtuig (TB 20) ga :). Van die 10 uur en 35 minuten zijn nog 35 minuten BIF en die 10 uur zijn uitgetrokken voor IP. Wat staat voor Instrument Procedures. Weer op de instrumenten vliegen, maar nu ga je ook procedures oefenen. Daarbij bedoel ik instrument departures/arrivals. holdings draaien en NDB/VOR/ILS approaches maken. Tegen de tijd dat ik daar aan toe ben leg ik dat wel allemaal uit, want hoef er zelf ook nog niet mee bezig te zijn;)!
Enige nadeel van die laatste 10 uur TB 200 is dat er maar 2 instructeurs die IP geven. Er zijn nu ongeveer een kleine 10 studenten die IP vliegen dus het gaat allemaal wat trager dan. We zien wel hoe snel het gaat!

Geen opmerkingen: