woensdag, november 29, 2006

Instrument Procedures

Na eindelijk mijn Basic Instrument Procedures (BIF) te hebben afgesloten, ben ik vandaag begonnen met mij eerste IP (instrument procedures) uurtjes. Waarvan ik er uiteindelijk 10 zal hebben, voordat ik zal beginnen met de TB20.
Vandaag dus voor het eerst de instrument procedures gedaan. Het belangrijkst wat hierbij komt kijken is Multi-Crew. Hiervoor heb ik tot nu toe altijd single pilot gevlogen. Wat inhoudt dat de instructeur naast je, je alleen maar observeert en jij voert alle handelingen uit. Daaronder versta ik checklisten, powersetting (gas geven) op de desbetreffende knopjes drukken noem maar op!
Het multi-crew gebeuren is gelijk heel wat anders. Voordat je de motor start moet je een "Crew-briefing" geven. Dit houdt in dat je de instructeur (die dan dus officieel de co-piloot is) verteld van welke baan je vertrek, welke vertrekroute je gebruikt. Wat er gebeurd als je motor uitvalt (voor en na het opstijgen) en dan het laatste stukje wat ik persoonlijk het leukste vind!

-You do the RT (Radiotelefony) (Jij onderhoud contact met de luchtverkeersleiding)
-You set and check beacons on my command (Jij stelt alles bakens in)
-You monitor instruments and power (Jij houdt instrumenten + gas in de gaten)
-Call me reaching any specified altitude (Laat me weten als ik bijna bij de geklaarde hoogte ben)

Een ander voordeel is ook dat hij de checklisten voor je opleest. Je hoeft alleen nog maar de acties te doen. Zo gauw je dan roteert (van de baan de lucht in) laat je het gas los en hou je allebei je handen op t stuur (wennen, want je bent gewend met 1 hand te sturen) en hij neemt dan het gas over.
Dit zijn een beetje de veranderingen die anders zijn dan het single-pilot vliegen. Het airwork (scherpe bochten, stalls) is ook iets veranderd. Het komt er nu op neer dat jij je co-piloot de opdracht geeft een actie uit te voeren.

Dan rest ons nog een nieuwe manoeuvre. Of eigenlijk twee, maar ik begin met de Holding.

De holding is eigenlijk een soort van ovaal waar je rondjes in kan blijven draaien tot je geklaard ben om de approach (nadering naar de baan toe) te starten. Deze holding kan je verschillende manieren binnenvliegen. Ik zal jullie de uitleg besparen, maar ik moet de procedures wel kennen! Daar komt nog eens bij dat je ook nog de windcorrectie erbij moet toevoegen.




Daarna komt dus de approach. Dit is het stuk tussen de Holding en de landing. Dit is met instrument procedures natuurlijk ook weer iets anders. Het verschil met VFR vliegen is dat je met zicht de baan probeert te vinden met behulp van herkenningspunten (stadjes, bruggen, kruispunten van wegen, meren, rivieren, enz!) en naar buiten kijken.
Instrument approaches zijn erop gemaakt om met weinig zicht een baan te kunnen vinden en op het laatste moment de baan te kunnen zien (paar honderd meter hoogte). Je vliegt dan dus naar binnen kijkend tot het laatste moment. Als je dan de baan in zicht hebt maak je het besluit ofwel Landing ofwel Go Around. Landing spreekt voor zich en Go around wil zeggen dat je vol gas geeft en de approach opnieuw moet doen.

Hiernaast 2 approach kaartjes. De linker is van Maastricht Aachen Airport en de rechter is van Evora. Op de kaartjes is duidelijk een holding te zien (ovaal) en daarna een lijn naar de landingsbaan. Er staan natuurlijk ook nog een hele hoop andere dingen in maar ook die zal ik jullie besparen!


Voor zover wat ik tot nu toe gehad heb aan instrument procedures. Ik heb nu een totaal aan 76 uur en 10 minuten. Dus nog 8 uur en 50 minuten en dan begin ik aan het volgende vliegtuig. Hopelijk morgen weer anderhalf uur vliegen en dan schiet het lekker op!

Geen opmerkingen: