maandag, maart 26, 2007

Seneca vliegen!

Om maar een beetje up-to-date te blijven hier maar weer even een berichtje vanuit het Portugal en dat terwijl ik eigenlijk al 3 dagen thuis had moeten zitten! Het weer hier heeft me jammer genoeg meer tegengewerkt dan ik had gedacht (dus iedereen moet me nog een maandje extra missen, ik jullie trouwens ook hoor!). Alhoewel ik nog van geluk mag spreken (samen met 2 andere klasgenoten, JP en Frank) aangezien wij hier 18 april klaar zijn. De rest van de klas zullen ongeveer tegen het eind van de 2de week van mei(!) hier klaar zijn. Oftewel 2 maanden vertraging.
Maar om het even te hebben waar ik het deze post over wou hebben. Seneca! Na eerst van buiten bekeken te hebben, vaak genoeg langs hebben zien vliegen en de grondschool afgerond te hebben mocht ik afgelopen donderdag mijn eerste vluchtje maken in dit schitterende apparaat! Het was een hele ervaring. Het is opeens een heel ander vliegtuig, 2 motoren, meer systemen dat soort dingen. Vandaag heb ik mijn 2de vluchtje gemaakt en tevens bij Frank achterin gezeten wat mij de mogelijkheid gaf om even wat foto's te maken. Derest van de uitleg zal ik bij de foto's vertellen!

Om maar even aan de buitenkant te beginnen! Hieronder een foto waar Frank bezig is met zen walk-around (inspectie van het vliegtuig). Je ziet duidelijk op de zijkant van de motor Seneca V staan (V is dan het romeinse cijfer 5).














Volgende plaatje is van een iets andere hoek. Zoals je ziet is Frank niet zo snel want hij staat nog steeds bij dezelfde motor;)!














Wat valt u op aan de propeller? Als je me 3 dingen kan vertellen kun je doorgaan voor de magnetron!
.
.
.
.
Juist:
1: 3 propellerbladen (TB200 en TB20 hadden er maar 2)
2: Een chromen spinner. Dat is dat ding wat in t midden zit (enige chrome ding;))
3: Als je heel goed kijkt, zie je op de onderkant van alle drie de propellerbladen een soort zwart omhulsel. Dat is de propeller heat, die de propeller in zogeheten "icing-conditions" vrijmaakt van ijs.














Nou, voorkant gehad dus kunnen we instappen. Zoals ik in men vorige post al vertelde zit er alleen maar een deur aan de rechterkant (om in de "cockpit" te komen).














Volgende stap is in de cockpit. Pff wat een knopjes tellertjes dingetjes en schermpjes zeg! Dat was ook mijn eerste reactie hoor! Na een tijdje heb je wel door waar alles voor dient. Ook omdat we natuurlijk al wat Sim-uurtjes gehad hebben.














Mooiste feit is natuurlijk de dubbele engine controls. Dubbele gashendel (zwart) dubbele propellerhendel (blauw) en dubbele mixturehendel (rood).














Nog maar even snel een foto naar achter gemaakt. Wat een ruimte achterin nietwaar! Veel beter dan die stomme TB20 waar je met je knieën tot in je nek zat omdat de stoel voor je te dichtbij stond! Hier is Frank nog bezig met de Walk-around en checkt ie de deur van de "passagiers" en de bagage deur. Ow en zie je het...mooie leren stoelen! Heerlijk














Zo, zelf even naar achter gekropen. Lekker in de leren stoelen!














En daar zit je dan achterin. Heerlijk confortabel, drinken erbij en we kunnen vertrekken wat mij aangaat. Je voelt je zo wel echt een passagier!














Nog even een foto'tje naar voren dan maar. Zo zie je ook dat er 4 (!) passagiers-stoelen zijn. Of je er met 4 passagiers, 2 piloten en volle tanks in kan is nog maar de vraag!














En toen waren we klaar om te taxiën. Nog even snel een foto gemaakt van 't weer wat ons te wachten stond in de lucht.














Al taxiend een foto van t (nog) slechtere weer wat ik toen zag. Als je boven de motor kijkt zie je flinke donkere wolken! Leuk ook om links of rechts te kijken en dan een een motor te zien! Is toch speciaal.














Ook in de lucht zag het weer er niet veelbelovond uit! Hier is Frank bezig met een Approach to stall zoals dat heet. Dat verklaard ook waarom de flaps uitstaan. Een Approach to stall is een oefening die je uitvoert door een zo laag mogelijk snelheid te vliegen en vlak voor t moment dat t vliegtuig stallt (oftewel de draagkracht over de vleugels verliest en uit de lucht valt) geef je vol gas om weer snelheid op te bouwen.














Nog even opzij kijken naar die motor die naast je hangt!














T was Frank's eerste beurtje dus hij ging een beetje bochten oefenen.














Hier alweer terug op weg naar Evora. Het vluchtje was alweer gedaan. Frank heeft nog een aantal "touch&go's" gemaakt en is daarna geland.














Dat was het wel weer voor vandaag. Hoop dat jullie wat geleerd hebben van de Seneca! Het is en blijft een mooi vliegtuig en ik vind het jammer dat ik er maar 20 uur op vlieg. Zou er best meer uur op willen maken.
Het makkelijke gedeelte hebben we nu gehad. Daaronder versta de feeling krijgen van het vliegtuig. Bochten draaien (normale en scherpe), approach to stall's (zoals ik net uitlegde) en landingen. Het moeilijke gedeelte bestaat uit de N-1 situatie. Wat inhoud dat je 1 motor "verliest" oftewel uitvalt en je een aantal procedures moet volgen om het vliegtuig weer veilig aan de grond te krijgen.

Geen opmerkingen: